החזרי מס לעובדים בחו"ל

החזרי מס לעובדים בחול

אם אתם עובדים בחו"ל עכשיו, או שעבדתם בחו"ל במהלך שש השנים האחרונות – כדאי לכם מאד לבדוק האם אתה זכאים להחזר מס מהמדינה. במקביל, כדאי לכם לנסות לשמור תיעוד על כל ההכנסות וההוצאות שהיו לכם בשעת שהותכם בחו"ל, מה שבסופו של דבר לסייע לכם לקבל החזר מס בשנים הבאות, לפעמים בגובה אלפי שקלים ויותר.

 

למי משלמים מס?

צורת המיסוי בישראל היא פרסונאלית ולא גאוגרפית, כלומר תלויה באדם ולא במקום. ולכן אם ישראלי עושה רילוקיישן לאוסטרליה, הרי שכיון שהוא עדיין אזרח הארץ, גם אם הוא לא נמצא בתחומה בפועל –הוא עדיין יחויב במס הכנסה ישראלי.

הדברים נכונים ופשוטים כאשר המעסיק הינו ישראלי גם כן, והעבודה היא רק בשליחות בחו"ל לתקופה של כמה חודשים או שנים, המשכורת היא ישראלית, ולכן גם מס ההכנסה יהיה ישראלי. באופן שמדי חודש יופרש מהמשכורת של העובד בחו"ל, אחוזי מס בהתאם לדרגת המס שלו (כלומר ככל שהוא מרוויח יותר – כך יצטרך לשלם אחוז גבוה יותר של מס).

בפועל, יש אמנה בין לאומית שאין כפל תשלומי מיסים, כלומר לא ייתכן שאותו ישראלי שעשה רילוקיישן לאוסטרליה, ישלם גם למס ההכנסה הישראלי וגם למס הכנסה האוסטרלי. ולכן אם אתה אזרח ישראלי, אך גר ומשלם חשבונות בחו"ל – קרוב לוודאי שאתה משלם פעמיים מס הכנסה, וכדאי לך מאד לעשות בקשה להחזר מס ממדינת ישראל.

על פי חוק בין לאומי, מה שקובע לאיזו מהמדינות אתה צריך לשלם מס היא השאלה: "איפה מרכז החיים שלך?!" כלומר איפה בפועל אתה גר וחי, ההיגיון וגם החוק אומרים שהמדינה שבה אתה חי – לה אתה צריך לשלם מיסים, ואילו המדינה שבה אתה מבקר, גם אם יש לך אזרחות בה – עדין לא תצטרך לשלם לה מיסים.

 

מה נחשב "מרכז החיים"?

בצורה הפשוטה יש 2 פרמטרים והם:

  • אם שהיתם בישראל פחות מ183 יום בשנה – נחשב שמרכז החיים שלכם הוא חו"ל
  • אם שהיתם בישראל פחות מ30 יום, ובשנתיים הקודמות לכך פחות מ425 יום בישראל – גם אז נחשב שמרכז החיים שלכם היה חו"ל.

החוק אומר גם שיש יכולת לפקיד השומה של מס הכנסה, או לאזרח עצמו להוכיח אחרת משני הכללים הללו. כלומר, שאם אתה מגיע עם מספיק חומר מתועד על כך שבסופו של דבר חיית בחו"ל, הילדים שלך למדו שם, אתה היית חלק מהקהילה שם וכו', שילמת שם מיסים גם כן – כנראה שמס הכנסה יקבל את זה שמרכז החיים שלך היה בחו"ל ויפטור אותך ממס הכנסה.

צריך לדעת שיש מדינות שבהם יש למדינת ישראל סוג של הסכם "אמנת כפל המס", ואז כל הפרוצדורה קלה יותר. ואילו באותם מדינות שאינם חתומות עם ישראל על אמנה שכזו – צריך קצת יותר להתאמץ על מנת להוכיח את מרכז החיים, ועוד יותר קשה להוכיח זאת אם לא עומדים ב2 הכללים הנ"ל של מספר הימים ששהיתם בישראל.

 

אז מתי מגיע לי החזר מס עם עבדתי בחו"ל?

בעיקרון זה פשוט: אם שילמת מס הכנסה גם למדינה שבה שהית בחו"ל – אתה בעצם פטור ממס בישראל, אם בכל זאת שילמת מס הכנסה במדינת ישראל – אתה זכאי לבקש החזר מס, ולאחר הוכחה שמרכז החיים שלך היה שם, וששילמת מס בחו"ל – תקבל את מלא הכסף חזרה, בתוספת 4% ריבית (אם מדובר על שנים שעברו).

לעיתים יש נקודות זיכוי או הנחות במס, בעקבות פעולות שונות שאנחנו עושים בחו"ל, וכדאי להתייעץ על כך עם מומחה.

כמו כן, יש לדעת שגם מי שעובד בחו"ל כדאי לו להמשיך ולשלם לביטוח לאומי, ולחברות הביטוח, ולקופות הגמל בארץ על מנת לשמור על רצף של זכויות, ולא לאבד אותם חלילה.

לסיכום: אם עבדת בחו"ל, כנראה במשכורת שמצדיקה את המעבר, ושילמת במקביל גם מס למדינת ישראל וגם למדינה שבה עבדת – תשאיר את הפרטים שלך כאן, איש מקצוע מיומן לתחום החזרי מס, יחזור אליך וילווה אותך כל הדרך עד לקבלת הכסף שלך חזרה לחשבון הבנק שלך. בהצלחה!

מלאו פרטים וקבלו
הצעת מחיר בקליק !