החזרי מס לעצמאים

החזרי מס לעובדים בחול

במדינת ישראל ישנם כ 3.4 מיליון שכירים במשק, לעומתם, יש רק כ 340 אלף עצמאיים. אם אתם עצמאיים אתם בטח יודעים שלהיות עצמאי זה דבר מורכב שלא מתאים לכל אחד, מצד אחד הוא שומר על העצמאות שלך, שלא להיות כפוף לאף אחד, אך מצד שני האחריות האישית על העסק יכולה לגרום למתח ולכאבי לב פיזיים ונפשיים מרוב הלחץ והדאגות. בכל מקרה צריך לדעת שבמדינת ישראל היום יש מיליארדי שקלים שנמצאים בקופת מס הכנסה, ובעצם שייכים לאזרחים, חלקם גם נלקחו ללא צדק מהעצמאיים, שזכאים להחזרי מס, וברוב הפעמים – בסכומים גבוהים מאד.

 

מי זכאי להחזר מס?

בעוד שאצל שכירים זה די פשוט: מדרגת המס נקבעת בתחילת שנה, ואם יש שינוי בגובה המשכורת לרעה, הרי שאותו שכיר ממשיך לשלם מס בגובה שנקבע לו בתחילת שנה, למרות שבפועל הוא מרוויח פחות וצריך לשלם פחות מס. כך שהשכיר יכול לדעת שבשנה שבה לא היו לו שינויים לרעה ברמת ההכנסה שלו – אין לו מה לצפות להחזרי מס מכיון זה. (מלבד, החזר מס על נקודת זיכוי שלא עודכנו במערכת, כלומר כשחל שינוי במצב המשפחתי במהלך אותו שנה).

הסוג השני של החזרי מס שמתייחס לשכירים ועצמאיים כאחד – הוא עדכון הנקודות זיכוי. כל מיני מצבים משפחתיים או חברתיים, ואפילו גאוגרפיים – מקנים לאדם נקודות זיכוי במס הכנסה, כשכל נקודה שווה 219 ₪, וניתן לצבור הרבה נקודות במקביל. אם מס הכנסה לא מעודכן בכך שאתם עומדים באחד הפרמטרים של נקודות זיכוי אלו – הרי שהוא חייב להחזיר לכם כמה אלפי שקלים על כל שנה שכזו (בתוספת ריבית של 4% על הזמן שעבר). איש מקצוע יידע איך למצוא את הסעיפים בחוק, ונקודות הזיכוי שאתם זכאים להם ולא ידעתם ועדכנתם על כך.

 

מתי עצמאי זכאי להחזר מס?

אצל עצמאי זה קצת יותר מורכב. בעסק העצמאי לא יכולים להיות שינויים וחוסר עדכון מתחילת שנה, כיון שהמס נלקח בסוף שנה בהתאם לדו"ח הכנסות שמצהיר עליו העצמאי. כלומר מהכיוון הזה לא יהיו טעויות ואי אפשר יהיה לבקש החזר מס.

אמנם ניתן לבקש החזר מס מכיוון אחר של סעיף "ההכנסות המוכרות", מה שמדינת ישראל הולכת לכיוון העצמאים, לעזור להם להתמודד עם הקשיים בלהחזיק עסק ועובדים בשוק החופשי בישראל (כידוע שאחוזים גדולים מאד של עסקים פרטיים נסגרים לאחר כמה שנים). יש סעיפים רבים שמתאימים לכותרת "הוצאה מוכרת", וכדאי מאד להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון, שיכול לעזור לכם בעניינים אלו, כי ניתן לחסוך מדי שנה כמה אלפי שקלים.

 

מה נחשב כהוצאה מוכרת?

באופן כללי, אם אתם עובדים מהבית, אז כל הוצאות הבית השוטפות, כולל ניקיון חשמל, ארנונה ועוד נחשבים כהוצאה מוכרת וניתן לקבל עליהם החזר של 20%- 25%. שזה משמעותי מאד.

הטלפון הסלולרי שאתם משתמשים בו לשיחות טלפון לחו"ל, האינטרנט שאתם משלמים לספק האינטרנט, ואפילו ההוצאות שהוצאתם על בניית אתר האינטרנט והשיווק הדיגיטלי – כולם מוכרים להוצאות מס, אלא שצריך לדעת איך להגיש את המסמכים בצורה הנכונה כמובן.

נסיעות והוצאות על דלק גם מוכרות להוצאת מס. ואפילו אם חלילה נגנב ממכם כסף (לא רכוש), גם זה נחשב כהוצאה 'מוכרת' (אך לא רצויה מבחינתכם) לצרכי מס. הוצאות משרדיות שוטפות, כמו ניירות, דיו, בגדים (מדים) הנדרשים לעבודתכם, ספרים או חוברות מידע בתחום עבודתכם, ואפילו נסיעות לחו"ל לצורך השתלמות (כנראה, גם אם על הדרך התפנקתם באיזו חופשה), נחשב כהוצאות מוכרת לעסק. אגב בעניינים אלו יש מעט הבדלים בין עסק מורשה לעסק פטור, וכדאי להתייעץ עם מומחה לתחום, כשאופן עקרוני בעל העסק הפטור לא יקבל הנחות ל'הוצאה מוכרת' על התפתחות מקצועית והשתלמויות.

 

החזר מס בתקופת הקורונה

בשנת 2020 עם התפרצות הקורונה בעולם כולו ובישראל בפרט, המדינה כולה נכנסה ללחץ כלכלי, ובעקבות כך מס הכנסה הורה על שחרור של כספים רבים של אנשים שהיו עד כה בבדיקה של החזרי מס. כלומר, בגלל שיש לחץ על מס הכנסה מצד אחד, ורצון של המדינה להקל על האזרחים כמה שיותר על מנת שהמשק יחזור לנוע כמו שצריך מצד שני – נוצר חלון זמן שהו קל יותר לקבל אישורים על החזרי מס מהשנה האחרונה ומהשנים האחרונות. מה שאומר, שכדאי לנצל את המומנטום ולפנות ליועץ מס או לרואה חשבון שמבין בתחום, על מנת שיקדם בזריזות את בקשתכם להחזר מס, לפני שחלון ההזדמנויות הזה ייסגר, ושוב מס הכנסה יערים קשיים בירוקרטיים וסחבת ארוכה.

לסיכום, אם אתה עצמאי, כנראה שיש לך אפשרות לקבל החזר מס על סעיפים של "הוצאה מוכרת" שלא הכרת, או על שינויים ותמורות שחלו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. כיום יש חלון הזדמנויות שמס הכנסה משחרר בקלות יותר את כספי החזרי המס, ולכן כל מה שאתה צריך הוא פשוט להשאיר את הפרטים שלך כאן, ואיש מקצוע ילווה אותך כל הדרך עד להשגת החזר מס כפי שראוי לך לקבל.

מלאו פרטים וקבלו
הצעת מחיר בקליק !